Hoe geef je leiding in de (corona) crisis? Hoe zorg je dat je bedrijf overeind blijft en houd+ je de mensen die bij je werken betrokken en gemotiveerd? Wat helpt om in een positieve sfeer hoopvol te blijven werken aan dat mooie doel waar je met elkaar voor staat?

Jeroen Hengeveld, operationeel directeur van Sommer Schilderwerken uit Emmen is aan het woord.

Wat was je eerste reactie toen duidelijk werd dat we te maken hebben met een crisis?

We hebben heel kort overwogen om te sluiten in verband met Corona en pas weer open te gaan als het over zou zijn. Toen we hier samen verder over nadachten, stelden we al snel vast dat we de datum waarop dit virus er niet meer zal zijn, helemaal niet weten. Dit wordt een ziekte die er waarschijnlijk bij gaat horen. We hebben besloten om door te gaan, hebben onze schouders er onder gezet, het nieuws gevolgd, maatregelen bedacht en de consequenties geïnventariseerd.

Vervolgens hebben we onze visie gedeeld met het ca. 35 man tellend personeel. We zijn teammeetings gaan organiseren om de medewerkers te informeren. We hebben alle vragen beantwoord en de medewerkers nog meer persoonlijke aandacht gegeven dan anders. Dit is erg gewaardeerd door al het personeel.

Alle extra communicatie is enorm waardevol gebleken. Na elke persconferentie maakte ik een samenvatting en stuurde deze rond onder het personeel. De toepassing van de maatregelen ging eigenlijk als gewoon.

Hoe gaat het praktisch in zijn werk?

Het kantoorpersoneel maakt samen een schema om thuis te werken maar is ook aanwezig voor het overige personeel, voor de post en de telefoon.

Het contact met opdrachtgevers verloopt goed. We hebben ze het vertrouwen gegeven dat we de werkzaamheden goed kunnen continueren met toepassing van de voorgeschreven afstand door het RIVM, niet in contact met de klanten van opdrachtgevers te komen etc.. We krijgen aanvullende eisen mee in de uitvoering als het gaat om contact met huurders, medewerkers en andere klanten.

Waar ben je het meest trots op?

Dat we een verandering zo snel kunnen inzetten als iedereen weet welke kant we op gaan en waarom we dat doen. De werknemers kwamen zelf ook met ideeën nog voor het RVO afgelopen zaterdag kwam met het protocol "Samen veilig doorwerken". Mooi om te zien!

Nu zijn we enkele weken verder en is het al bijna het nieuwe normaal geworden in onderlinge verstandhouding en in de uitvoering. Ik ben daarom blij dat we door zijn gegaan en iedereen er geweldig goed mee omgaat. Onze mensen zijn creatief, productief en versterken samen het groepsgevoel door elkaar te helpen en elkaar op de maatregelen te wijzen als het toch iets spannend wordt.

De onzekerheid in het begin, de dreiging je inkomen te verliezen. Onze aanpak en open communicatie is zeer gewaardeerd, daar krijg ik veel complimenten over terug..

Wat leren we van Jeroen Hengeveld over positief leiderschap in crisistijd:

1. Blijf kalm èn handel snel.

Dit lijkt een tegenstelling, maar is een gouden combinatie. Kalmte is het tegenovergestelde van paniek. In paniek raken als leider is geen optie, want dan creëer je paniek bij je mensen. Je kunt in paniek niet helder nadenken en dus ook geen besluiten nemen. Kalmte heb je nodig om na te denken en verschillende scenario’s te onderzoeken. Daarnaast is actie nodig, want niets doen is geen optie. Juist in tijden van crisis moet je snel handelen. Iedereen in de organisatie kijkt naar wat jij als leider nu gaat doen.

2. Informeer voortdurend.

Wees transparant naar iedereen over wat je hebt besloten en leg heel goed en zorgvuldig uit waarom je deze besluiten hebt genomen. Laat het niet bij één informatieronde, maar informeer zoveel en zo vaak mogelijk. In de macro-wereld is al veel onzekerheid en dat maakt angstig. Zorg daarom dat de micro-wereld van het dagelijkse werk zoveel mogelijk voorspelbaar is. Dat vermindert de angst, zorgt voor vertrouwen en geeft beweging.

3. Waardeer ieders bijdrage en omarm initiatieven.

Je staat als leider in de voorhoede als het gaat om het nemen van besluiten. Ook al zet jij nu de lijnen uit omdat er snel gehandeld moet worden, de mensen moeten het werk doen. Spreek daarom je waardering uit, geef complimenten. Een professional die zich gezien en gehoord weet, zal positief betrokken blijven en vaak nog meer bijdragen. En dat zorgt voor juist die positieve vibe die we nu zo hard nodig hebben.

Dank voor het (door)lezen.

Ik waardeer het zeer als je een reactie achter laat:

  • Hoe zorg jij voor een positief werkklimaat in jouw team of organisatie, juist in deze crisis?
  • Welke (team) leider is voor jou hierin een voorbeeld? En waarom?

- Christel Hebly

Reageer via linkedIn

Vraag een offerte aan

Wanneer u een offerte wilt aanvragen als particulier of als bedrijf voor schilderwerk, dan kunt u het formulier invullen, dan nemen wij spoedig contact met u op. Het is aan te bevelen foto’s of een plattegrond met het formulier mee te sturen.

U kunt natuurlijk ook telefonisch contact met ons opnemen via telefoonnummer: 0591-612211

Sleep Bestanden Hierheen

of blader door bestanden

Facebook